Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Neked is két hét alatt megy tönkre az új ruhád? Hát ez az oka mindennek!

A fast fashion holmik minősége sok esetben majdnem megegyezik a szemeteszacskóéval, de vajon hogy lehet ez?
-----

Régen általában két nagyobb szezon volt jellemző a hagyományos divatvilágban: az őszi/téli, illetve a tavaszi/nyári kollekció. Mára azonban a fast fashion üzletek megjelenésével a helyzet megváltozott. Egyes márkák akár évi 52 minikollekció val is dolgoznak. Ennek azonban számos pozitívuma mellett - olcsóság, folyamatos újdonság - megannyi hátulütője is van.

Mi is a fast fashion?

A fast fashion egy új hullámos felfogás a divat világában, nagyjából ugyanazon az elven alapszik, mint, amit a Swatch óramárka képviselt a '90-es évek elején. Vagyis a hord aztán dobd el filozófiáját követi.

Ahhoz, hogy ezek a minikollekciók mindig a legújabb trendeknek megfelelően az üzletekben elérhetőek legyenek, szükség van a gyártási folyamat gyorsítására és a költségek csökkentésére. Előbbit a fast fashion márkák a legtöbb esetben az egyes luxus darabok másolásával, nagy mennyiségű gépimunka használatával oldják meg, utóbbit pedig a rosszabb minőségű alapanyagok használatával. Sőt a legújabb trendeket figyelembe véve, egyre gyakrabban találkozhatunk újrahasznosított anyagokkal is, melyek alapvetően előnyösek lennének a természetvédelem miatt, de mivel még gyerekcipőben járnak ezek a technológiák, e textíliák minősége nagyon silány.

Elpattan, kibolyhosodik, leesik..

Nem csoda, hogy gyakran már a próbafülkében elpattannak a szálak, leesnek a gombok vagy pedig néhány használat után apró lyukak jelennek meg a felsőkön; ugyanis a súrlódás következtében a rossz minőségű anyag folyamatosan elhasználódik. A minap találkoztam egyik barátnőmmel, aki bosszankodva mutatta, hogy hogy járt a legutóbbi leárazáson 40 ezer forintért vett kabátjával, ami ráadásul egy márkás darab. 2 hét után elkezdett kibolyhosodni az anyag a hónaljánál. s ráadásul az egyik gombja is leesett már az első héten. Megnyugtattam, hogy nincs ezzel egyedül, mert nekem a múlt héten vásárolt, szintén márkás pulcsin már az első mosás után apró lyukak jelentek meg.

Míg régen az emberek hosszútávra vettek egy-egy ruhadarabot, addig ma már többnyire csupán a trendkövetés miatt, hisz egyik nő sem szeretne lemaradni a legújabb divatról. Ha megkérdezzük szüleinket, hogy mi jut eszükbe például a Levis hallatán, legtöbben azt fogják válaszolni, hogy a legjobb minőségű farmernadrág, melyet akár 10 évig is hordhatott az ember, ha csak ki nem hízta. S miért? Mert a gyártók nem spórolták ki az anyagot a ruhákból, azokban volt bélés, a szálakat rendesen elvarrták és a textilek anyagai is tömöttebbek voltak. Ez tartást adott a ruhának, s bárki felvehette, nem csak a szupermodell alkattal rendelkező nők, nem buggyantak ki belőle a kényes részek. Ezzel szemben a mai divatmárkák kapcsán már sokkal inkább asszociálnak az emberek a divatosságra és az olcsóságra.

Fast fashion
Ryan McVay/Getty

Mégis miért?

  • Nagyon sokan kezdik a hónapot azzal, hogy elindulnak kedvenc üzletükbe azért, hogy beszerezzék a legújabb darabokat. Ez esetben "csupán" egy rossz szokásról beszélhetünk.
  • Láttad mi volt az Évin? - a legújabb felső, amit a múlt héten láttam a kirakatban. Ebben az esetben egy fajta "csordaszellemről" beszélhetünk. Senki sem akar lemaradni, mindenki trendi szeretne lenni.
  • Az egyes kollekciók darabjai csak nagyon ritkán passzolnak egymáshoz-ne gondoljuk, hogy ez véletlen. A formák és a színek direkt úgy lettek kitalálva, hogy azokat a különböző kollekciókkal nehéz kombinálni, ezért mindig úgy érezzük, hiányzik még valamink.
  • Hetente, kéthetente átrendezik a kirakatokat, így akárhányszor elsétálunk előtte, mindig az újdonság erejével hatnak ránk.
  • Mindez pedig hova vezet?

    Egyrészt oda, hogy évente 400 százalékkal több ruhát vásárolunk, mint 30 évvel ezelőtt. Másrészt pedig az emberek kizsákmányolásához és a természet pusztulásához. Elrettentésül ajánljuk a The True Cost című filmet, mely igyekszik felfedni a fast fashion ipar eddig nagyrészt ismeretlen sötét titkait.

    ❤️ Nélküled nem tudjuk megírni! Ajánld fel adód 1%-át a Nyugat.hu-nak
    Adószámunk: 18889332-2-18 Nyugat Média és Világháló Egyesület
    Segítség és letölthető nyilatkozat ide kattintva érhető el.
    Köszönjük nektek! ❤️

    Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

    Tovább erre az oldalra