Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Petőfi Sándor és az ARCpoetica, Kosztolányi, József Attila és Radnóti – dióhéjban a középszintű magyar érettségiről

Műveletlenség vagy sem, ma egy újabb szóval, a dagerrotípiával bővült a szókincsem. Köszi, magyar érettségi!
Hirdetés
Hirdetés

108 500 diák feszült neki hétfő reggel 8-kor a magyar nyelv és irodalom érettséginek és délutánra fellélegezve pihizhetünk otthon.

Idén több változás történt az érettségit illetően, többek között az első rész mostantól egy szövegértésből és egy gyakorlati szövegalkotásból áll, ezekre 90 perc áll rendelkezésre. A szövegértés idén egy 2013-as interjú volt ami a konyves.blog-on jelent meg . Annyiban gondolom nehéznek a dolgot, hogy kevés volt az idő. Körülbelül választhatott az ember: vagy siet és összecsapja, de mindenhova ír valamit, vagy átgondolva oldogatja a feladatokat, de akkor nem fogja tudni befejezni. Én az utóbbi mellett döntöttem, de ennek is megvan a maga stratégiája: ha a végére marad egy 2 pontos és egy 6 pontos feladat, de csak az egyikre van időd, akkor nyilván a 6 pontosat érdemes választani (jövő érettségizői, ilyenekre mindenképp figyeljetek!). Az picit fura volt, hogy több helyre ugyanaz volt a válasz, valamint ha egy feladatnál többet kellett indokolni, akkor szinte szét kellett cincálni részmondatokra az indokokat, de összességében úgy gondolom, volt már ennél nehezebb szövegértés.

Az első rész igazi újdonsága a gyakorlati szövegalkotás, ahol idén egy érvelés és egy motivációs szöveg megírása között választhattunk. Az érveléses feladatnál Tisjlár Roland A humor szerepe és szerveződése a társas kapcsolatokban című doktori értekezéséből kaptunk egy rövid részletet, a motivációs levéllel pedig egy közlekedési vállalat pozíciójára kellett jelentkezni. Szerintem az érvelést írni könnyebb és kisebb macera, mint egy motivációs levél, ám azt sajnálom, hogy nem tudtam elgondolkozni a dolgon, csak írtam mint a gép és remélem, sikerült 3-5 releváns érvet felsorakoztatnom.

magyar érettségi
pinterest.hu

Ezekkel ellentétben a szövegalkotásnál legszívesebben sírtam volna örömömben. Kosztolányi Dezső Boldogság című Esti Kornél novelláját elemezhettük vagy József Attila Elégia című művét és Radnóti Miklós Nem tudhatom… versét hasonlíthattuk össze. Én az összehasonlító verselemzést választottam. Nagyon jó elemzési szempontokat adtak meg és külön öröm, hogy két olyan művet adtak, amelyekkel a tanulók többsége már találkozhatott tanulmányai során (főleg, hogy József Attiláról és Radnóti Miklósról legkésőbb a végzős évben tanul az ember). AZ Eduline szerint a novella nehezebb elemzési feladat volt, mint a verselemzés, mivel több szinten játszódik, ám a legtöbb Esti Kornél novellára ez jellemző tulajdonság, szóval azoknak lehetett ez újdonság, akik még nem olvasták a kötetet.

Összességében, lehetett volna rosszabb is. Több diák van azon a véleményen, hogy az első résznél lehetett volna kevesebb olyan feladat, ahol 3-4 sorban kell indokolni. Aránytalan a két rész, hiszen az első rész precíz munkát igényel, amire 60 perc (ha fél órát szeretnénk szánni a szövegalkotásra), nem elég. A második részre pedig pont, hogy túl sok idő van, szóval simán le lehetne faragni annak az idejéből az első rész javára. Többen kifogásolják a szövegértés kérdéseinek pontosságát, értelmezhetőségét, nem voltak egyértelműek a kérdések. A második részért viszont sokan hálát adunk, tényleg, ezeknél jobb műveket nem hiszem, hogy adhattak volna.

Ma már dübörög a következő megmérettetés, a matek. Kitartást mindenkinek és sose hagyjon el benneteket a remény!

magyar érettségi
glee.wikia.com
Hirdetés

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hirdetés